Section outline

    •  

  • En la formació d’Atenció a la diversitat es proporciona informació bàsica respecte diferents discapacitats (auditiva, visual, sordceguesa, intel·lectual, física, orgànica, etc), així com també s’aporta informació respecte la salut mental, temàtica d’especial interès a l’actualitat.  

    Un coneixement bàsic d’aquestes temàtiques permet aprofundir en els conceptes claus relatius a la discapacitat i també contribueix a desterrar mites i estereotips que hi ha al voltant d’aquests temes.

    Amb aquesta formació s’aporten nocions essencials sobre determinades discapacitats, juntament amb pautes en l’atenció al nostre col·lectiu.


    • Per raons pedagògiques el visionat dels diferents vídeos s'han de realitzar en la plataforma del campus virtual, no al YouTube. Gràcies

  • Aquest primer apartat consta de 3 blocs.

    • Bloc 1. Comencem!

      En aquest, es presentarà la Declaració dels drets humans de les persones amb discapacitat i els Objectius del Desenvolupament Sostenible reconeguts en l'àmbit de la discapacitat. També es recomanaran les formes més idònies per referir-se a les persones amb discapacitat i aquelles expressions que s'haurien d'evitar.

      Finalment, es reflexionarà al voltant del concepte de discapacitat i la interacció amb l'entorn i s'introduirà el concepte de disseny universal.




    • Bloc 2. Teories.

      En aquest segon bloc s'aborda l'evolució històrica del concepte de discapacitat. També s'apunten les bases del Model d'Atenció Integral i Centrada en la Persona i es defineix un concepte clau per a la formació: la inclusió i els entorns inclusius. A més, també es treballa l'accessibilitat i les principals barreres (arquitectòniques o físiques; en la comunicació i actitudinals/socials). Finalment, es fa una breu introducció respecte al concepte de discapacitat i com aquest ha anat evolucionant al llarg dels anys.


    • Bloc 3. Reconèixer la discapacitat.

      Per finalitzar amb el primer tema introductori, es començarà considerant el reconeixement de la discapacitat i també es presentarà les funcions de les targetes acreditatives de la discapacitat. A més també es tracten breument els diferents tipus de discapacitat que treballarem més en profunditat en els següents apartats.


  • En aquest bloc es defineixen diferents discapacitats físiques atenent als següents criteris: Moment d'aparició, localització i evolució.

    Per acabar amb el contingut del tema, es destacaran algunes discapacitats orgàniques.


  • En aquest tema es comença definint conceptes relatius a la discapacitat visual com ho són la ceguesa total legal i la deficiència visual. A continuació es presenten algunes alteracions en el funcionament visual normal i d’altra banda, alteracions greus de la visió.  

    També es presentarà en què consisteix el Sistema Braille i exemples d’ajudes tècniques per a persones amb discapacitat visual.  


  • S’inicia fent un recordatori de què és la sordceguesa per seguir comentant aspectes claus de la sordceguesa. A continuació s’inclou una classificació en què es distingeixen dos tipus bàsics de sordceguesa.

    També es destaca el sistema de comunicació propi de les persones sordcegues: el sistema dactilològic de la comunicació. Finalment s’il·lustren els tres tipus de bastons disponibles.

  • Aquest tema inicia proporcionant alguns aspectes claus referits a la discapacitat auditiva com ara les variables per classificar-les com ho és la causa, la localització de la lesió, el grau de la pèrdua auditiva i el moment d'adquisició.

    També es tracta el tipus de comunicació en persones amb discapacitat auditiva, com ho és la comunicació oral i la llengua de signes (catalana o espanyola). D'altra banda, es presentaran els principals productes de suport que les persones amb discapacitat auditiva poden emprar. Finalment, s'exposaran els principals estereotips envers les persones sordes.


  • En aquest tema es comença aportant amb una definició de la Discapacitat Intel·lectual. També s'introdueix un concepte clau com ho és el de neurodiversitat.

    A continuació es presenta la definició segons l'Associació Americana de Discapacitat Intel·lectual i del Desenvolupament (AAIDD) i l'evolució del concepte de Discapacitat Intel·lectual fins a arribar com s'entén actualment. Per acabar, s'exposen falses creences al voltant de l'autisme i idees claus per reflexionar.

  • Aquest tema comença presentant la definició de salut segons l’OMS i seguidament es defineixen les situacions de vulnerabilitat en Salut Mental, així com també es destaquen els múltiples factors que interactuen i influeixen en la seva aparició. Finalment, es tracta un aspecte clau en aquest tema: l’estigmatització i els prejudicis respecte la Salut Mental.  

  • L'últim tema s’inicia presentant unes recomanacions generals en l’atenció a les persones amb discapacitat, per, a continuació, proporcionar recomanacions més específiques adequades a les diferents discapacitats que pot presentar una persona.